mandag 16. februar 2015

Kanelsnurrer ...Anything you can do I can do better...

I beste anti-jantelovs ånd bestemte jeg meg for å lage bedre kanelsnurrer enn de vi fikk servert på en av byens cafeer i går. Mannen syntes cafe-kanelsnurrene smakte godt, jeg var ikke like enig.

Her kommer oppskriften på kanelsnurrer, slik jeg mener de bør smake.
Og når det skal være sagt, mannen var enig i at mine var bedre (han turte vel ikke annet ;))

Deig:
500 gram hvetemel
100 gram sukker
1 ts kardemomme
3 1/4 dl melk
25 gram gjær
100 gram romtemperert meierismør i terninger

Fyll:
60 gram meierismør
30 gram brunt sukker
30 gram hvitt sukker
1 1/2 ss kanel

- Bland hvetemel, sukker og kardemomme. 
- Løs gjæren opp i lunken melk, ha deretter melken i det tørre og elt i ca.10 minutter (den lange eltetiden gjør den store forskjellen). 
- Etter at deigen er eltet i 10 minutter tilsettes romtemperert smør, elt videre til smøret er godt innarbeidet i deigen. 
- Form deigen til en jevn rund kule og legg tilbake i bakebollen til heving. 
- La deigen heve i min. 1 time.

- I mellomtiden lages fyllet, visp romtemperert smør med brunt og hvitt sukker og kanel,

- Når deigen er ferdig hevet, kjevles den ut et rektangel med ca.1 cm tykkelse. Smør fyllet over hele rektangelet. 
- Brett så 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden, og brett den siste delen over den delen som er dobbel. Nå har du tre lag. Kjevle leiven litt ut før du deler den i ca. 12 strimler på tvers. 
- Hver strimmel snurres og knytes sammen til en knute: Tvinn strimmelen noen ganger, surr den deretter lett tre ganger rundt to fingre, før du dytter enden inn i hullet på undersiden.

- Sett kanelsnurrene på en bakeplate og la heve i 45 minutter.

- Stekes midt i ovnen ved 210 grader i ca.12 minutter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar