mandag 10. januar 2011

Karrikylling med godt tilbehør

Jeg spiser meg alltid litt for mett på denne kyllingretten!

Karrikylling
4 fedd hvitløk
4 cm frisk ingefær
1 rød chilli
olivenolje
1 ss sennepskorn
1 ss paprikapulver
2 ts malt spisskummen
2 ts malt koriander
3 ss garam masala
1 beger seterrømme
2 kyllingbryst
1 ss smør
2 mellomstore løk
1 ss tomatpuré
1 neve cashewnøtter
1 boks hermetiske tomater
1 dl matfløte
frisk koriander
salt
saft av 1/2 lime

Finhakk hvitløk, ingefær og chilli, miks alt i en liten bolle. Hell 1 ss olivenolje i en stekepanne, varm opp og hell sennepskornene i. Varm til kornene begynner å sprekke. Hell dem så over i bollen med hvitløk, ingefær og chilli. Tilsett paprikapulver, spisskummen, koriander og garam masala.
Hell halvparten av krydderblandingen i en stor bolle, rør inn halvparten av seterrømmen og legg kyllingen i. La kyllingen ligge i min. 30 min.

Ha smøret i en panne og legg i opphakket løk og resten av krydderblandingen. La det hele steke i 15 min. uten at det blir brent. Ha så i tomatpuré, grovhakkede cashewnøtter, hermetiske tomater og 1/2 ts salt. La det koke i 10-15 minutter.

Ta kyllingkjøttet ut av marinaden og legg det i ovnen under grill på rundt 220 grader til kjøttet er gyllent.
Ha så kyllingen i sausen. Tilsett matfløten og smak til med seterrømme og limesaft.

Kyllingen serveres med stekt squash, aubergin, paprika, basmatiris, nanbrød og chillipickle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar