søndag 2. januar 2011

Mince pie

Mince pie er en type søt pai som serveres rundt juletider i England. Jeg ble introdusert for disse for mange år siden hos våre engelske naboer. Og etter som dette har blitt en slags tradisjon måtte jeg testet jeg dem ut selv.

Paiens ingredienser er sporbare til det 13. århundre, da europeiske korsfarerne brakte med seg Midtøstens oppskrifter tilbake. Man kan lage mince meat(fyllet til paien) selv, men da dette fremstår som nokså omstendelig kjøpte jeg et glass ferdig mince meat hos den lokale asiabutikken. Mince meat inneholder epler, rosiner, sultaner, korinter, kandiserte frukter, brunt sukker, mandler, ulike krydder, dyrefett, whisky, rom eller brandy.

Paideig
500 gram mel
1/2 ts kanel
60 gram malte mandler
250 gram romtemperert smør
3-5 ss kaldt vann

Bland alle ingrediensene til en deig, tilsett vann etter behov for å få den til å henge sammen. Settes kaldt i ca. 30 min. Kjevle så ut deigen til 0,5cm tykkelse. Skjær ut rundinger og legg dem i glatte muffinsformer av metall. Ha så i 1,5 ss med mince meat, dekkes med en passe stor deigstjerne e.l., jeg brukte snøkrystaller.

Stekes ved 190 grader i 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar