mandag 3. januar 2011

Kjøttboller med tomatsaus og pasta

Vi glemte å handle inn til middag i går, men med litt improvisasjon ble middagen klar.
I kjøleskapet hadde jeg egg, squash og spinat. I fryseren fant jeg kjøttdeig og i skapet en boks hermetiserte tomater, litt olivenolje og hvetemel. Et godt utgangspunkt for et pastamåltid.

Oppskriften jeg bruker til pasta har vært gjennom en del prøving og feiling. Hemmeligheten tror jeg ligger i antall egg.

Pasta
300 gram hvetemel
3 store egg
0,3 dl olivenolje
en knivsodd salt

Hell alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, blandes til man oppnå en sammenhengende deig. Ta degien ut av maskinen og elt i min. 5 minutter. Deigen må eltes til den føles myk og smidig. Legg deigen så i en åpen plastpose med et klede over, la den hvile i 30 minutter.
Kjevle så ut deigen, skjær eller rull ut passende pasta. Selv bruker jeg pastamaskin med håndsveiv.





Kjøttboller
400 gram kjøttdeig eller karbonadedeig
1 fint rundstykke eller et lite stykke loff
1 egg
1 chilli
salt og pepper

Sjær skorpen av rundstykket/loffen og legg brødet 5 minutter i bløt(vann). Ha kjøttdeigen i en bolle, tilsett egg, opphakket chilli, salt og pepper. Vri vannet ut av loffen og bland den inn i kjøttdeigen.
Stekes i stekepanne til de er brune og fine.

Tomatsaus
1 boks hermetiserte tomater
1-2 ss basalmico eddik
1 ss sukker
2 fedd hvitløk
2 sjalottløk
1/2 dl matfløte
en liten skvett rødvin
en liten neve friske krydder, f.eks. basillikum og timian
salt og pepper

Hell tomatene i en kasserolle, varm opp til kokepunktet, tilsett balsamico eddik og sukker. Finhakk hvitløk og sjalottløk, stekes i litt smør uten å brunes. Helles så i tomatsausen. På slutten av koketiden smakes sausen til med litt matfløte, vin og krydder.

Skjær opp en squash i tynne skiver, stekes på begge sider i litt smør til de får en gyllen overflate.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar